Spořilovský kalich AKTUALITY SPOŘILOVSKÉHO SBORU ČCE

Spořilovský kalich

Číslo 9        ročník IV        PROSINEC 2001


úvodník

Adventní očekávání

Milí přátelé

Milí čtenáři, milí přátelé Kalicha a spořilovského sboru, sedím u počítače v pátém patře našeho paneláku a pohledem z okna hledám inspiraci. Na pozemku mezi brněnskou dálnicí a naší ´Roztylskou spojkou´ hlodají bagry hlínu, kterou šňůra náklaďáků kamsi odváží. Připravuje se výstavba podzemních garáží, na kterých bude stát komplex nových správních budov, nazvaný, jak jsem si přečetl na panelu u zastávky autobusů, The Park, tedy Park. Zcela typicky je naprosto první zařízení již těsně před dokončením: Benzinová pumpa ´Shell´. Ano, to je společnost, přes jejíž obrovité rozvody ropy klopýtají malí černoušci třeba v Nigerii, když si vyběhnou ven.

„No, počkej, to přeci není po celé Nigerii,“ napomenete mě.

Co já na to? Třeba: „Máte pravdu, ještě ne.“ Ještě se najdou na světě místa, kde dálkové ropovody neprotínají panenskou přírodu a kde místo hub nevyrůstají na každém rohu benzinové pumpy.

No poslyš, Tomášenče, jak mně poslední dobou říká Miloš, - a dál už já: Nejsi ty nějaký rozčilený? No, ano, právě s Milošem jsme před rokem a půl pozorovali na oné rozhlodané ploše za oknem bezzemka, který se tam dole motal kolem svého zcela trampsky postaveného a poněkud podivného stanu s rozvěšenými svršky a nějakým prádlem kolkolem. Přes léto si tam žil “na svém”.

Že by jim on ten pozemek prodal? Tvrdím, že asi ne. A fakt jsem rozčilený. Já totiž vůbec nevím, jakou zemi odevzdáme potomkům svých potomků. Beton, asfalt, parkoviště a pumpy, svobodu pohybu jak na velikém autodromu? Ouplně na všechny strany se můžeš vydat a ouplně kamkoliv cestovat, kolem dokola. Ouplně všude poteče benzin - dokud nedojde?

„Tak, otoč si laskavě hlavu k obrazovce a věnuj se tématu, trumpeto,“ říkám si. „Jak to chceš jinak stihnout.“

Máme totiž s Honzou Fikejsem, hlavním strůjcem a “postrojovatelem” Kalicha takové pro mě nepříjemné hrátky: Kdybych nestačil dodat úvodník - a to “v šibeničním čase” - byl bych bez hlavy. A to bych pak neviděl tu spoušť, promiňte, ten stavební ruch za oknem, který ani o Adventu nekončí.

A souvislost? Je převelmi volná - a přeci zřetelná. Tak, jako tehdy před mnoha lety, tak i dnes je zvěst Božího pokoje, smíření a odpuštění, nabízena všem. A stejně tak jako při začátcích i dnes se jí chápou chudí, nezajištění, nesrovnaní - ti, kteří buď neslaví, anebo nechtějí jednoduše ve světě slavit úspěch z nesmírného pokroku techniky, technologie, podnikání a podnikavosti. Nedivme se, že jich je málo. Lidské úspěchy jsou strhující a svádějící. Kdežto kde je pokrok v mezilidských vztazích, v odstraňování zášti, sobectví a hrabivosti? Ne, nechci to stavět příkře proti sobě. Jsem přesvědčen, že jsou (také) podnikavci a lidé dobře situovaní, kteří touží po té vánoční, Ježíšovské nápravě. A v ní nejde o přesun hmot, ale o posun v našich srdcích a myslích. Jde o lásku a radost, o očekávání a dychtivost, o odpuštění a vděčnost.

Modlitba:

Bože nuzných,
v tento adventní čas
toužíme po setkání s tebou
a přece tě míjíme.
Chceme ti pomáhat,
ale objevujeme jen svou nedostatečnost.
Naruš naši zabydlenost svou
nahotou,
dotkni se naší nenasytnosti svou chudobou,
přemož naši vinu milostí,
se kterou nás přijímáš.
V Ježíši Kristu,

Amen

Váš Tomáš


příběh

Vánoční příběh

Jistý člověk, jménem Mogo, považoval Vánoce za zcela bezvýznamný svátek. Večer 24. prosince měl za nejsmutnější den v roce, protože různí lidé si tehdy uvědomují jak osamělí jsou, a nebo si připomínají milovanou osobu , jež toho roku zemřela. Mogo byl dobrý člověk, měl rodinu, hleděl pomáhat bližním a v obchodních záležitostech si počínal čestně. Nemohl však připustit, že lidé jsou tak prostoduší a věří, že Bůh sestoupil na Zem jen proto, aby jim poskytl útěchu. Protože měl své zásady, nebál se říkat všem, že Vánoce, nejen že jsou spíše smutné než veselé, ale také že vycházejí z nepravdivého příběhu o Bohu, který se proměnil v člověka.

V předvečer oslavy Kristova narození se jeho žena a děti, jako vždy, chystali do kostela a Mogo je jako vždy poslal, aby šli sami, řka: Bylo by to ode mně pokrytectví, kdybych šel s vámi. Budu tady čekat až se vrátíte.

Když rodina odešla Mogo usedl na svou oblíbenou židli, rozdělal oheň v krbu a pustil se do četby novin.

Brzy ho však vyrušil hluk za oknem, následovaný dalšími. Mogo v domnění, že se někdo baví sněhovými koulemi, přes sebe přehodil kabát a vyšel ven, doufaje, že vetřelci nažene strach.

Jakmile otevřel dveře, uviděl hejno ptáků, kteří se ztratili v bouři, a teď se chvěli zimou ve sněhu. Jakmile zpozorovali osvětlený dům, snažili se vniknout dovnitř, ale jak narazili na okenní tabuli, pohmoždili si křídla, takže nemohli létat, dokud se jim nezahojí.

Přece ta stvoření nenechám tam venku?, pomyslel si Mogo. Jak jím po moci? Zamířil k vratům garáže, otevřel je a rozsvítil. Avšak ptáci se nepohnuli. Mají strach?, řekl si Mogo, vrátil se do domů, sebral pár kousků chleba a drobky vyznačil cestičku až k osvětlené garáži. Ale bez výsledku. Mogo otevřel náruč, pokoušel se je pobízet laskavým voláním, tu a tam některého postrčil, ale ptáci byli ještě neklidnější a začali se zmítat a bezhlavě pobíhat po sněhu, přičemž zbytečně ztráceli tu trošku sil, která jim ještě zbyla. A Mogo už nevěděl, co si počít.

Musíte mě mít za kohosi strašného, řekl nahlas, copak nechápete, že ke mně můžete mít důvěru? A všecek zoufalý zvolal: Kdybych se tak mohl jen na několik málo okamžiků proměnit v ptáka, tak byste pochopili, že vás chci opravdu zachránit. A v tu chvíli zazněl kostelní zvon, ohlašující půlnoc.

A to se jeden z ptáků proměnil v anděla, a zeptal se Moga: Teď už chápeš, proč se Bůh musel proměnit v člověka? A Mogo, v očích slzy poklekl ve sněhu a odvětil: Odpusť mi anděli, teď už chápu, že důvěřovat můžeme jen těm, co se nám podobají a zakoušejí totéž, co my.

pauco coelho


A co mládež?

Mládež se schází...

Je odpoledne blíže neurčeného dne a konečně jsem vyšetřil čas, abych napsal něco o naší mládeži. Povšimněte si prosím, že nemít čas není nic neobvyklého, pravě naopak, "správný mládežník" prakticky nikdy nemá čas, neboť neustále něco dělá., potíž však nastává v okamžiku, kdy má říci (ó hrůzo, dokonce všem napsat!), co vlastně dělá - on popř. celá mládež, aby bylo aspoň za někoho se schovat. I po chvíli přemýšlení je odpověď stále stejně jednoduchá a prostá: mládež se především schází.

Naše mládež se například schází na svých středečních schůzkách u Bísků, schází se v neděli dopoledne na půdě domovského sboru a zpravidla tentýž den ještě jednou večer na bohoslužbách u Martina ve zdi (poté se nezřídka přesouvá do jiných, mimokostelových prostor). Ve velkém počtu se schází na celocírkevním sjezdu, v menším počtu se sejde na seniorátních dnech a jiných seniorátních akcích, občas se vzájemně navštíví se spřátelenou mládeží, někdy se pravidelná schůzka koná na výstavě či koncertu, jindy se dle potřeby mládež sejde zcela soukromě.

Leckdo by se mohl ptát, jaké má to scházení užitek, vždyť se někdo sejde a nic kloudného z toho nevzejde, tolik času by se dalo naplnit produktivněji, kupříkladu brigádnickými hodinami, že, a oni se stále jen scházejí... Je pravda, že schůzky mládeže namnoze nejsou pracovními schůzemi, na jejichž konci by každý odcházel řádně zaúkolován. Mám ovšem za to, že už jen společenství jako takové má svou hodnotu. V případě naší mládeže, jak jsem měl možnost ji poznat, myslím takové společenství, kde jde o víc než se shluknout do velké skupiny (gangu) nebo vytvořit elitní uzavřenou společnost. Mám na mysli společenství, kde se lze setkat s rozhovorem, jehož podstatnou část tvoří naslouchání druhému, snaha pochopit a porozumět a na druhou stranu pokus o sdělení se, byť někdy neumělý, jaký mám názor, co si myslím a cítím a vůbec o co se chci podělit. Mám obavu, že v poslední době (nebo to začalo dávno dřív?) se tyto důležité prvky rozhovoru často vytrácejí, protože zdánlivě neprodukují žádnou hodnotu. Koneckonců je dnes moderní být ve všem soběstačný a nezávislý, leč ona soběstačnost a nezávislost mívá nejednou v praxi podobu osamělosti a izolovanosti. A proto je tak dobře, že se mládež schází...

Dopisuji s uspokojením tyto řádky, navíc mě napadá, že v případě spořilovských z toho scházení někdy přeci jen i něco "pracovního" kápne, třeba vánoční hra, velikonoční bohoslužby či občasná brigáda, dívám se na hodinky, je čas jít na mládež. Ale právě teď se mi najednou zrovna nikam nechce, zase se někam táhnout a pak zase zpět, však se nic nestane, když jednou nepřijdu. A mám to, opět mě pro jednou přemohla lenora, ta odvěká nezvaná souputnice každého (nejen) mládežníka. To mi připomíná, že jsem chtěl ještě podotknout, že scházet se není tak ;snadné a samozřejmé a o to víc bychom si měli každého společenství vážit.

karel matějka

pozvání

Seniorátní odbor mládeže Pražského seniorátu
zve
nejen mladé na

DESÁTEJ BÁJEČNEJ BÁL

evangelický ples.

Koná se v pátek 18.ledna 2002 v 19 hodin v KD Barikádníků v Praze 10 (u stanice metra A Strašnická)
Lístky za 99 korun je možno koupit u Martina ve Zdi po bohoslužbách, v knihkupectví Kalich a před začátkem plesu
Pro mimopražské je zajištěno ubytování (spacák s sebou)
Výnos plesu bude věnován Domovu odpočinku ve stáří v Krabčicích pod Řípem


Někdy může znamenat nikdy

Máme dnes vyšší budovy a širší dálnice, ale mělké povahové vlastnosti a zúžené pohledy. Více utrácíme, ale méně si užíváme. Máme větší domy, ale menší rodiny. Děláme více kompromisů, ale máme méně času. Máme hlubší vědomosti, ale méně úsudku. Máme dokonalejší medicínu, ale žijeme méně zdravým životem. Znásobili jsme svůj majetek, ale zredukovali své hodnoty. Příliš mluvíme, málo milujeme, příliš nenávidíme. Doletěli jsme na měsíc a zpět, ale je pro nás těžké přejít ulici a navštívit souseda. Podrobili jsme si vnější svět, ale ne své nitro. Máme vyšší příjmy ale nižší morálku. Prožíváme čas větší svobody, ale méně radosti. Máme více jídla, ale méně zdravé výživy. Domy jsou kvalitnější, ale je mnoho rozpadlých domovů.

Proto navrhuji ode dneška: Neschovávejte nic pro zvláštní příležitost, protože zvláštní příležitost je každý den, který žijete. Hledejte znalosti, čtěte víc, sedněte si na terasu a obdivujte výhled. Nestarejte se tolik o své potřeby. Travte více času se svou rodinou a se svými přáteli, jezte svá oblíbená jídla a navštěvujte místa, která máte rádi. Život je řetěz z radostných událostí a nikoliv jen pouhé přežívání. Používejte své broušené sklenice. Neschovávejte si svůj nejlepší parfém, ale používejte ho kdykoliv budete chtít. Zbavte svůj slovník výrazů jako jednou nebo někdy. Napište teď dopis, který jste chtěli napsat někdy. Řekněte svým rodinám a přátelům, jak moc je máte rádi. Neoddalujte nic, co dává vašemu životu radost a smích. Každý den, každá minuta a každá jsou zvláštní a nikdy nevíte, jestli nebude vaše poslední


Skauti a my

Interview po internetu

Kamil Nešetřil (e-mail kamil.nesetril@volny.cz), vůdce 38. střediska Junáka "Ječná" v Praze 2 se toto léto zúčastnil Národního výcvikového tábora Royal Rangers v ČR. Royal Rangers je mezinárodní křesťanská organizace, která u nás pracuje od začátku devadesátých let. Jejím cílem je přivádět děti ke Kristu a pomoci jim stát se jeho učedníky. Organizace pracuje na principech podobných těm skautským. RR vyvíjejí činnost vždy ve spolupráci s místním křesťanským sborem. Jeho odpovědi na otázky položené redakcí NDS, jsou následující:

Jak jsi se jako skautský vůdce na takovou akci dostal ?
O Royal Rangers jsem četl v časopise Život víry a líbilo se mi, že existuje křesťanská organizace skautského typu, která jde nekompromisně za svým cílem získávat lidi pro Krista. Chtěl jsem se o nich dozvědět více, ale přední hlídka (v terminologii RR něco jako oddíl) v Praze neexistuje, byl jsem proto pozván na Národní výcvikový tábor pro vedoucí RR ("vůdcovský kurz").

Co jsi tam načerpal ?
Při příjezdu jsem byl zaskočen drsností, na kterou jsem nebyl z dosavadních skautských zkušeností zvyklý. První noc jsme šli spát po půlnoci a vstávali v pět hodin, protože jsme museli postavit celý tábor a připravit se na následující program. Celých pět dní bylo pak ve stylu neustálého tlaku, říkal jsem si proto jak jsem rád, že mám "modrou" vojenskou knížku. Tlak však nebyl samoúčelný, měl z každého a do každého dostat maximum. Pokud má absolvent být vedoucím, musí něco snést a musí umět zvládat především sebe. Učili jsme se klasické skautské disciplíny i metodiku vedení. Na rozdíl od Junáka mají RR dokonale vypracovaný "mustr" snad na všechno. Například nikdy nesekají dřevo na normálním špalku u kterého se stojí, ale na cca 10 cm vysokém špalku u kterého se klečí. Důvod je prostý: pokud se dotyčný netrefí do špalku, zasekne se sekera do země a ne do nohy. Jenom co se týče práce v táboře spoustu dalších pravidel od otevření nože až po předpisové ukládání pracovního náčiní. Uvědomil jsem si na tom ohromnou zodpovědnost za děti, vůči které jsem časem mírně otupěl. Celý výchovný systém RR mě doslova nadchnul obzvláště svou cíleností a účelností.

Jak Ti to prospěje ve skautské činnosti ?
V rámci svého oddílu bych chtěl uplatňovat mnoho jednotlivostí, týkajících se jak již zmíněné bezpečnosti práce, tak spousty praktických nápadů. Celkovou práci RR nelze však přenést do Junáka jako takového, protože každá přední hlídka je budována bezpodmínečně ve spolupráci a z rozhodnutí konkrétního církevního sboru. Pokud i někdo ze čtenářů chce účinněji rozsévat evangelium mezi dětmi a měl by zájem se o RR dozvědět více nebo dokonce jet na Národní výcvikový tábor (což vřele doporučuji), ať se podívá na nově zpracované stránky http://www.royalrangers.zde.cz/ nebo se může rovnou obrátit na předsedu národní rady RR v ČR Petra Walacha. (Oldřichovice 328, 739 61, Třinec 1, tel.:0659324280, rrvcr.pw@worldonline.cz).

za rozhovor poděkoval: kamzík


A na závěr aktuální PROGRAM pravidelných shromáždění

© jizni-mesto.evangnet.cz (2000 - 2021)