Spořilovský kalich AKTUALITY SPOŘILOVSKÉHO SBORU ČCE

Spořilovský kalich

Číslo 8        ročník IV        LISTOPAD 2001


úvodník

Milí přátelé

právě jsem se vrátil z jednání seniorátní mládeže v dejvickém sboru (neděle podvečer). Starý odbor skládal účty a zástupci mládeže jednotlivých sborů volili nový. Mládež je prostě jedna parta, jedno společenství. Tím jsou nám vzorem přes svůj omezený počet. Nedávno měli ´naši´ návštěvu strašnické mládeže.

A tak se můžeme ptát: Jak se my sami rozhlížíme kolem sebe? Víme vůbec, kdo jsou naši nejbližší sousedé - které jsou to sbory? Navštívili jste je někdy?

Přitom je to v Praze tak jednoduché. Informace, co kdy dělají, i doprava - obojí je lehce dosažitelné. Neměli bychom něco zkusit a někam se vydat nebo někoho pozvat? Vzpomínám, že jsme se o to již jednou pokusili. Byli jsme v Nuslích. Společně s nuselskými jsme připravili oběd, po něm jsme si hráli, povídali a zpívali. Můj pocit je, že to bylo ke vzájemné potěše. To považuji za způsob, jak si uvědomit a prožít, že patříme dohromady jako širší rodina. Zamyslete se, prosím a pověřte své staršovstvo a svého faráře.

Ještě poznámku: Naši nejbližší sousedé jsou vršovičtí, nuselští, braničtí, modřanští, uhříněveští a strašničtí. Je ovšem možné sáhnout i dál. Vždyť je to všechno tak říkajíc "za rohem".

Tolik tedy v před-adventním čase a k pozvánce "vytáhnout paty za humna".

A ještě: těšíte se na Vánoce? Daří se vám zvážit, čím byste mohli přispět svému domácímu společenství - či dokonce sborové rodině? Třeba dostanete nečekaný nápad, co by se dalo v adventu a o Vánocích podniknout. Neváhejte, prosím, někomu to sdělit. Možná zdánlivá maličkost se stane novým podnětem.... Pamatujte také na silvestrovský předvečer, kdy se pokoušíme pobavit z vlastních zdrojů.

V očekávání,

Váš Tomáš


ze seniorátu

NOVÝ SOM

Minulou neděli, tj 11. listopadu, opravdu proběhly (jak už bylo řečeno) volby do nového Seniorátního Odboru Mládeže. Konference se účastnili za každý sbor tři zástupci. Za náš sbor byli vysláni: Tomáš Groll, Jan Fikejs a Tomáš Hanikýř.

Novými členy SOMu se stali:

Alena Hudcová, Karel Matějka, Dana Prajzová, Magda Stolařová, Samuel Titěra, Tomáš Vokatý, Marek Drápal, Lukáš Černý, Jan Boček.

Jako náhradníci byli zvoleni:

Tomáš Groll, Lydie Stolařová, Bára Waldmannová, Magdalena Titěrová, Marie Vepřeková, David Kocna

red


finanční zpráva za rok 2001

Peníze, peníze, peníze...

Od řady zahraničních partnerů, kteří se seznámili s projektem stavby sborového domu, jsme slyšeli obavu, zda je sbor dostatečně ekonomicky silný, aby mohl zabezpečit budoucí provoz. Upozornění na nedostatečnou ekonomickou základnu pro sborovou práci zaznělo i ze strany některých členů seniorátního výboru. Považoval jsem tyto obavy za přehnané a výsledky hospodaření loňského roku mne v tom utvrdily. Vždyť jsme celkově vybrali přes 350 tis. Kč! Přehled sbírek za deset měsíců letošního roku důvod k optimismu ale nedává. Navíc je třeba vzít v úvahu, že na příjmech se z jedné poloviny podílí několik jednotlivců či rodin. Ani to nevytváří dobrou perspektivu pro budoucnost. Prosím Vás proto, abyste se nad přiloženou tabulkou zamysleli a zvážili, jakou částku můžete z vašeho rodinného rozpočtu věnovat na potřeby sboru.

                                  2000        2001
sbírky (včetně celocírkevních): 89 938Kč     58 539Kč
salár                           57 600Kč     38 900Kč
sbírka na stavbu               197 045Kč     74 172Kč

Svůj dar můžete odevzdat po bohoslužbách, převést na úřet číslo 68233-329/0800 u České spořitelny nebo složit v hotovosti na tento účet v pobočce České spořitelny v Hlavní ulici na Spořilově .

zahraniční dárci na stavbu za rok 2001

Evangelický sbor z Německa .................................................................. 2 820,-
Iona Community, Mr. Brown, Dalbeatie Parish, Mr. Henry ....................... 24 700,-
Mr. Don Millington Ludlow.......................................................................... 54 000,-
Iona Community Associates' Common Fund - Mrs. Jo Thomson, Edinburgh.. 21 530,-
Ulrike Langenhahn...................................................................................... 3 420,-
Iona Community Fam. Group, Mrs. Marz Smith - Glasgow........................ 5 400,-
Gustav - Adolf - Werk der Evang. Kirche Ludwigshafen............................ 17 100,-
Iona Community Edinburgh........................................................................ 5 300,-
Hans van den Horst - Rijswijk..................................................................... 15 000,-
sbor Verzoeningskerk Rijswijk.................................................................... 7 640,-
Ulrike Langenhahn..................................................................................... 2 060,-

pavel hejda


Skauti a my

Návštěva z VcP

Ve dnech 31.10. - 4. 11. 2001 navštívili Prahu oldskauti z VcP tj.Verband christlicher Pfadfinderinnen und Pfadfinder = Svazu křesťanských skautek a skautů (protestantských) z města Württemberg v Německu, spolu se svými rodinnými příslušníky a přátel i (celkem 75 osob). V této skupině byla také nedávná nejvyšší představitelka tohoto svazu (který je jedním ze čtyř největších členů německé skautské asociace) sestra Hilde Rust.

Spoluorganizátorem jejich pobytu, tématicky zaměřeného jednak na historii protestantismu (v Praze, včetně návštěvy v některých protestantských společenství) a také na léta II. svět. války (navštívili nejen pražské Židovské město, ale i Terezín), bylo ekumenické oddělení Synodní rady Českobratrské církve evangelické (akci zajišťoval br. Christian Link). Skupina měla rovněž na programu návštěvu Národního muzea, Národní galerie a koncertu české hudby Pražského komorního orchestru. Debatovali také s jedním německým novinářem, pracujícím při stanici Svobodná Evropa v Praze, o politické situaci v ČR a jejích vztazích k Evropě i světu.

Současný zahraniční zpravodaj náčelnictva kmene OS (dospělých skautů) v rámci Junáka, br. Vladislav Jech - Kamzík, se dne 31. 10. zúčastnil jejich přivítání a druhý den 1. 11. 2001 s nimi strávil při besedě o současnosti Junáka necelé dvě hodiny. Podal jim informace o složení členů Junáka */ jako celku i o hlavních aktivitách kmene OS (a jeho postavení i činnosti v řadách Junáka). Zodpověděl také řadu dotazů k činnosti OS jako instruktorů na kursech a LŠ, ke vztahům s mladou generací (zmínil seminář o vícegeneračním skautingu, připravovaným kmenem OS na r. 2002), hovořil s nimi o dotační politice ČR i o strategii Junáka a kmene OS. Zájemcům vysvětlil činnost odboru duchovní výchovy Junáka a připomněl vydávání měsíčníku Na dobré stopě.

Následně 2. 11. téměř dvě hodiny s částí této skupiny sestra Eva Grollová a br. kurátor Hejda besedovali v Azylovém domě o situaci na Jižním Městě, práci našeho sboru, stavebních záměrech i o dalších otázkách.

vladislav jech

Poznámka: */ Junák v roce 2001 má 53.028 členů, z toho 37.322 dětí a mládeže a 15.706 dospělých vedoucích a zůstává tak největší organizací tohoto druhu v ČR. Oproti roku 2000 poklesla jeho členská základna o 2,7 % na straně dětí (především vlivem slabších ročníků, ale i z důvodů jiných aktivit dětí, zejména sportovních a zájmových), počet dospělých nad 18 let se nezměnil. Velice nadějné je, že oddíly Junáka již vedou ze 37 % mladí vedoucí do 25 let, i když stále ještě nejvíce vedoucích je ve věku 40-50 let (42 %), zbytek dospělých buď děti nevede nebo jsou v nejstarší kategorii nad 50 let (ti obvykle pomáhají s hospodařením, vykonávají instruktorskou a organizátorskou práci apod.). S počtem asi 6.000 členů je Pražský kraj v Junáku druhý nejpočetnější částí, jejíž součástí jsou i členové střediska 112.38 "Ječná", v níž má spořilovský sbor své zástupce.

Dopis od anděla

Dva cestující andělé se zastavili, aby strávili noc v domě bohaté rodiny. Rodina byla drzá a odmítla anděly nechat v místnosti pro hosty. Místo toho byli andělé dáni do studeného sklepního pokoje. Když si ustlali na tvrdé podlaze, starší anděl uviděl díru ve zdi a opravil ji. Když se mladší anděl ptal proč, starší odpověděl : "Věci nejsou takové, jakými se zdají". Další noc si šli odpočinout do domu velmi nuzného, ale pohostinného farmáře a jeho ženy. Poté, když se s nimi manželský pár podělil o trochu jídla, co měli, řekli andělům, aby spali v jejich posteli, kde si dobře odpočinou. Další ráno po svítání našli andělé farmáře a jeho ženu v slzách. Jejich jediná kráva, jejíž mléko bylo jejich jediným příjmem, ležela mrtvá na poli. Mladší anděl se rozzuřil a ptal se staršího, jak se to mohlo stát? "První muž měl všechno a tys mu pomohl," obviňoval ho. "Druhá rodina měla málo, ale byla ochotná podělit se o všechno, a tys dovolil, aby jim zemřela kráva."

"Věci nejsou takové, jakými se zdají", odpověděl starší anděl. "Když jsme byli ve sklepním pokoji, všiml jsem si, že v té díře ve stěně byla zásoba zlata. Jelikož majitel byl posedlý chtivostí a neochotou sdílet štěstí, utěsnil jsem mu stěnu, aby poklad nemohl najít. Když jsme další noc spali ve farmářově posteli, přišel si anděl smrti pro jeho ženu. Dal jsem mu místo ní krávu. Věci nejsou takové, jakými se zdají." Někdy je to tak, že neznáme všechny souvislosti. Když máš víru, potřebuješ také důvěru, že vše, co přichází, je vždy ve tvůj prospěch. A to se ukáže časem.

Někteří lidé přicházejí do tvého života a rychle odcházejí. Někteří lidé se stávají přáteli a zůstanou na chvilku, zanechávají nádherné stopy v našich srdcích.

Včerejšek je historie. Zítřek je tajemství. Dnešek je dar. Je to to, co se nazývá přítomností! Myslím, že je neobyčejný život a chuť každého momentu... Je to neopakovatelné!

Tato zpráva přichází od velmi zvláštního anděla:

Pravda je - někdo je na tebe velmi pyšný, někdo na tebe myslí, někdo se o tebe stará, někomu chybíš, někdo chce s tebou mluvit, někdo chce s tebou být, někdo doufá, že nemáš problémy, někdo je ti vděčný za tvou podporu, někdo chce, abys byl šťastný, někdo myslí, že TY JSI dar, někdo tě miluje, někdo obdivuje tvoji sílu, někdo myslí na tebe a tvůj úsměv, někdo chce být tvým ramenem na vyplakání.

Někdo potřebuje, abys mu to poslal.


židovská povídka

Soudruh Katz v nebi

Umřel soudruh Katz.

Už zase mě přerušujou, prosim jich, proč by nemohl umřít soudruh Katz. Jo tak...! Oni si mysleji, ze to, co jim chci povídat, je jen takovy sen a že bych měl začínat s tím, že soudruh Katz měl sen. Vždycky chtějí všechno vědět lépe než zkušený člověk a opravdu nevím, proč by ausgerechnet a právě soudruh Katz nemohl umřít a přijít do nebe, třebaže na zemi byl materialistou, co je prý nemaji tarn nahoře moc rádi, ale i to je dogmatismus, jak hned uvidějí a už jsou zticha, abych to nepopletl a abych jim nakonec nemusel to hlavní vysvětlovat až po pointě.

Tak tedy:

Umřel soudruh Katz a přišel do nebe. A bylo to dávno, tak dávno, že to už snad ani není pravda. Někdy v třiapadesátém roce, a když ten soudruh Katz přišel do nebe a tam ho přijal soudruh svatý Petr, chtěl hned na soudruhovi Katzovi stranickou legitimaci. A začal si ho zapisovat do nebes-kého seznamu kádrových rezerv. Trvalo to, trvalo tak dlouho, že soudruh Katz dostal velikou žízeň. Soudruh svatý Petr to ve své nebeské a soudružské dobrotě poznal, a třebaže měl hodně práce s evidováním soudruha Katze, zeptal se ho, zda nechce turečka.

"Oj, oj, oj," dušoval se soudruh Katz, "kávu ne, vždyť já umřel na infarkt, co kdybych dostal druhý. Ten nebeský by byl asi horší než ten pozemský, protože jak vidím, máte a děláte tady všechno ještě víc než na zemi. Ne, ne, kávu nechci."

"Můžete, soudruhu, dostat taky čaj," usmíval se mile soudruh svatý Petr, aniž by soudruha Katze přestal evidovat.

"To by už bylo lepši," radoval se soudruh Katz nad tím, jak je soudruh svatý Petr k lidem, protože "člověk, to zní hrdě" - bylo známo i soudruhovi Katzovi.

"Tak jakýpak to bude čajíček," zeptal se kulantně soudruh svatý Petr, "čínský nebo ruský?" I lekl se soudruh Katz a řekl: "Vědí co, dají mi raději kávu."

A soudruh svatý Petr zapisoval dál a soudruh Katz se začal nudit, takže soudruhovi svatému Petrovi dal tak pitomou otázku, jak na ni může přijít právě jen Mojše Katz.

"Soudruhu svatý Petře," řekl soudruh Katz, "tak jsem konečně v nebeské organizaci a moc se těším, že poznám osobně samotného soudruha Marxe a samotného soudruha Engelse."

Svatý Petr mlčel a zapisoval dál a soudruh Katz hned viděl, že soudruhovi Petrovi se tahleta otázka nějak nehodí do krámu. Ale soudruh Katz už jednou takový byl, že vždycky a všecko bral důsledně a doopravdy, a místo aby mlčel, jak by mlčel chytrý Žid, tak mu to nedalo. Nechtělo se mu také mlčet, protože soudruh Katz byl už zaživa dobrým soudruhem, který chtěl vždy všechno vědět, vždy být o všem informován. I když to zrovna v tu chvíli nebylo únosné, aby o všem byl dobře informován právě soudruh Katz. Ani při torn prvním kádrovém nebeském pohovoru si soudruh Katz nedal pokoj a otravoval soudruha svatého Petra dál s tím Engelsem a Marxem. Co prý soudruzi dělají a jak se mají a že jim určitě zde v nebi byly svěřeny moc vysoké funkce, zda jsou nebeskými tajemníky či ministry, když už to jednou je socialistický nebe. Ale Petr se stále ještě neměl k odpovědi. To samozřejmě Katze naštvalo a zeptal se ho zcela oficiálně, jaké funkce mají v nebeské organizaci soudruh Marx a a soudruh Engels.

"No..." nespěchal s odpovědí svatý Petr, "no, to mají těžký, pane Katz, totiž, soudruhu Katzi, to vědí. Engels nedělá ty své oblíbené vojenské věci, to by nešlo, dělá do přírodních věd a už ho udělali třetím asistentem, a ten Marx... no, vzdělaný je, jen co je pravda, tak ten Marx, co ho taky máme v organizaci, ten dělá v nebeském památníku písemníctví, aby jako na něj nebylo tak moc vidět."

"Copak jste se všichni zbláznili," zvolal rozčileně soudruh Katz, "takhle na samotného Marxe a Engelse? Na zakladatele vědeckého světového názoru? Tak malé funkce. No jo, kdyby to nebyli Židi..”

"Takhle nemluv, soudruhu," přerušil ho svatý Petr a začal mu tykat, protože to začal být vážný a polemický rozhovor. "Takhle ne!" A když viděl, že soudruha Katze ani tykáním ani hromovým nebeským hlasem nepřesvědčí, začal po dobrém a řekl vlídně:

"Neblbnou, Katzi, přece vědí, že i já jsem býval kdysi Židem, a když jim řeknu, že v torn není antisemitismus, tak mi to mohou věřit. Ale co mně, přece by mohli vědět, že i ADON, který je tady nejvyšším funkcionářem, nemá tak kór moc daleko k vyvolenému národu. Tak jakýpak antisemitismus, tady v nebeské organizaci. Vždyť by to nebylo - marxistické. Soudruhu Katzi!!!"

"Ale proč, soudruhu," zeptal se už mírněji Katz, aby hned první den nevypadal jako rozkladný živel. "Proč pro ADONA pana jste nedali soudruhovi Marxovi a Engelsovi nějakou důležitější funkci? Není v tom náhodou nějaký revizionismus? To bych se tedy na to podíval"

"Revizionismus v marxistickém nebi?" divil se teď zase Petr. "To snad není opravdu možné a taky to s tím nemá co dělat. Oni ti dva soudruzi nemohou dostat vyšší funkce, ačkoliv jistě své zásluhy mají, prosím, ty jim nikdo nebere, ale vyšší funkce? Ne, ne, to by nebylo únosné."

Teď soudruhovi Katzovi vytekly nervy definitivně. Zaječel: "Proč, proč, proč...?!" "To máš tak," škrábal se rozpačitě za uchem svatý Petr, "my jim opravdu nemůžeme dát vyšší funkce, protože... protože... inu. Protože byli v emigraci na Západě. Jasné?" To je z toho, že soudruh Katz musel umřít ausgerechnet v třiapadesátém roce!

z knihy ivana martince potkal kohn rabínoviče


A na závěr aktuální PROGRAM pravidelných shromáždění

© jizni-mesto.evangnet.cz (2000 - 2021)